وقتی روبات ها پوشیدنی می شوند

به گزارش بیباپ، قابل پیش بینی است که رشد پوشیدنی ها به صورتی یکپارچه تر و به ترکیبی از انسان و فناوری تبدیل شود و باعث ایجاد انسان های تقویت شده یا انسان های نسل 2.0 شود.بیباپ، هنوز فناوری های پوشیدنی به دلایل مختلفی، در کشورمان مورد استقبال قرار نگرفته اند بااین وجود سال هاست که محصولاتی همچون ردیاب های تناسب اندام (fitness tracker) و ساعت های هوشمند (smartwatch) در سطح جهانی مورداستفاده قرار می گیرند. بااین حال اگر اخبار فناوری را دنبال می کنید، هنوز هم ممکن است از فرایند شتاب این فناوری متعجب شوید. آنچه از سوی شرکت Fitbit و سایر شرکت های مرتبط شروع شده است، اکنون در کل صنعت پوشیدنی ها به صورت جدی دنبال می شود تا به ما کمک کنند زندگی سالم تر و کارآمدتری داشته باشیم.اما این جنبش در اینجا متوقف نخواهد شد. قابل پیش بینی است که رشد پوشیدنی ها به صورتی یکپارچه تر و به ترکیبی از انسان و فناوری تبدیل شود و باعث ایجاد انسان های تقویت شده یا انسان های نسل 2.0 شود. آیا گونه انسان به راستی به چنین سمتی پیش می رود؟ برای پاسخ به این سؤال، به سراغ چند مورد از امیدبخش ترین زمینه های فناوری های پوشیدنی خواهیم رفت.

نمونه هایی از پوشیدنی های اطرافمان

ردیاب های تناسب:

اندام احتمالاً یکی از شناخته شده ترین نمونه های پوشیدنی باشند، اما اجازه دهید نگاهی اجمالی به چند محصول دیگر بیندازیم.

ساعت های هوشمند:

Apple Watch و سایر ساعت های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که عموماً زندگی ما را آسان تر کرده و بر سلامت و فعالیت ما نظارت می کنند تا بتوانیم سبک زندگی بهتری داشته باشیم. درواقع، کیفیت داده های بهداشتی جمع آوری شده توسط این ساعت های هوشمند بسیار مفید است. طبق گزارش ها، اپل واچ می تواند دو سال به طول عمر شما اضافه کند.

لباس هوشمند:

اصطلاح پوشیدنی فقط در مورد چیزی که روی مچ دست خود ببندید، صدق نمی کند. این مفهوم به وضوح می تواند تا البسه هوشمند نیز گسترش یابد. به عنوان مثال؛ لباس شنای هوشمند Neviano. این لباس به یک سنسور فرابفنش ضد آب مجهز بوده که با تلفن هوشمند شما ارتباط برقرار کرده و به شما میزان اشعه ماوراءبنفش را اعلام می کند، به این معنی که اگر میزان آن زیاد بود، باید کرم ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید.

عینک های هوشمند:

عینک های آفتابی هوشمندی را تصور کنید که با لباس هوشمندتان همراه باشد. عینک Snapchat Spectacles 2.0 با نوعی دوربین داخلی ساخته شده است که به شما امکان می دهد مستقیماً از طریق عینک خود عکس و فیلم بگیرید. سپس عینک به تلفن هوشمند متصل می شود، بنابراین می توانید عکس ها و فیلم های خود را از طریق اپلیکیشن Snapchat به اشتراک بگذارید. البته، اینکه آیا سایر افراد از این ایده استقبال کنند که شما روی صورتتان دوربین نصب باشد یا نه موضوع دیگری است.

نگاهی به آینده

حال بیایید به پنج مورد از محصولات فناوری پوشیدنی که هنوز به طور کامل ساخته نشده اند اما در حال تکامل هستند نگاه بیندازیم.

روبات های پوشیدنی صنایع را متحول می کنند

روبات های پوشیدنی (Exoskeleton)، لباس های روباتیکی هستند که توسط انسان ها پوشیده می شوند و تا به امروز نسخه هایی آزمایشی از آنها ساخته شده است. این محصول توسط تولیدکنندگان عرضه می شود تا به کارگران کمک کند عملکرد بهتری داشته باشند (به عنوان مثال، وسایل سنگین را بدون آسیب دیدگی بلند کنند).شرکت هیوندای موتور در حال تست و توسعه محصولی به نام Vest Exoskeleton است که در کاهش فشار به گردن و کمر کارگران مؤثر است. هیوندای می گوید این پوشش محافظ خارجی به کاهش صدمات در محیط کار و افزایش کارایی کارگران کمک خواهد کرد. پیش بینی می شود پوشش محافظی همچون Vest Exoskeleton به یک معیار استاندارد در کارخانه های صنعتی و تمامی مشاغل سخت در سراسر جهان تبدیل شود.

اعضای مصنوعی بدن (Prosthetics) باهوش تر می شوند

فنااوری های پوشیدنی همچنین موج تازه ای از اعضای مصنوعی بدن و اندام های روباتیک را که در حال حاضر درحال توسعه هستند، در برمی گیرد. این فناوری ها به طور فزاینده ای همگام با فناوری پیشرفت می کنند و به نوعی می توان ادعا کرد که طبیعی تر می شوند. برای مثال در نمایشگاه CES امسال دستی مصنوعی عرضه شد که با بهره مندی از هوش مصنوعی به طور هوشمندانه به سیستم عصبی یا سیگنال های مغزی انسان پاسخ می داد.همچنین آزمایشگاه رسانه MIT در حال اجرای یک پروژه تحقیقاتی است که طی آن بتوان جراحی های قطع عضو را با پیوند اعضای مصنوعی همگام کرد. در این پروژه، پروتزهای روباتیکی برای 10 داوطلب طراحی شده است و امید می رود داوطلبان بتوانند اعضای مصنوعی را از طریق سیستم عصبی به کارگیرند. در آینده، اندام های هوشمند مانند این ها، که با هماهنگی مغزی به دستورات فرد پاسخ می دهند، ممکن است به یک استاندارد تبدیل شود.

آزمایشگاه ها به چاپ سه بعدی بافت های انسانی روی خواهند آورد

اگر ما می توانیم اعضای جایگزینی مانند دست و پا ایجاد کنیم، چرا ارگان های جایگزین ایجاد نکنیم؟ محققان اکنون در تلاش برای رسیدن به این هدف هستند. برای مثال، تیمی در دانشگاه رایس در هیوستون ادعا می کند که پیشرفت چشمگیری در بیوپرینت بافت های زنده انسانی داشته و امیدوار است که در آینده بتواند اندام های جایگزین را به طور کامل چاپ کند. پیشرفت های سه بعدی در کنار پیشرفت های روباتیک و پروتز، می تواند جهانی پزشکی را در آینده نه چندان دور متحول کند.بنابراین، اگر در آینده به پیوند قلب احتیاج داشته باشم، امکان پذیر است که بتوانم بین قلب روباتیک یا قلب رشد یافته آزمایشگاهی یک کدام را انتخاب کنیم!

هوش مصنوعی وارد حوزه مغز انسان می شود

شرکت هایی مانند فیس بوک در تلاش اند تا رابط های کامپیوتری مغزی را توسعه دهند که ازنظر تئوری می توانند به شما اجازه دهند تا تنها با استفاده از ذهن خود فرضاً پست فیس بوکی خود را تایپ کنید.

شرکت نئورالینک ایلان ماسک روی رابط کامپیوتری مغز کار می کند که به افراد دچار صدمات شدید مغزی کمک خواهد کرد. طبق برنامه هایی که این شرکت در سال 2019 اعلام کرده است، ایلان ماسک آینده ای را پیش بینی کرده که در آن انسان ها می توانند گزینه ادغام با هوش مصنوعی را داشته باشند.درعین حال همه این ها می تواند پیامدهای جدی برای حریم خصوصی داده ها داشته باشند.

فناوری های پوشیدنی همین حالا که در ابتدای راه خود قرار دارند مقدار زیادی از انواع داده هایی را می طلبند که ماهیتی خصوصی دارد، بنابراین می توان استدلال کرد که هرچه بیشتر از فناوری های پوشیدنی استفاده کنیم، اطلاعات بیشتری از ما در دسترس خواهد بود. البته ذکر این نکته لازم است که شرکتی همچون فیس بوک پیش تر هم اطلاعات بسکمک را در مورد ما به دست آورده است و فناوری Deepface این شرکت بنا به آمارها حتی از واحدهای شناسایی FBI هم پیشرفته تر است.

حتی اگر با این مسئله مسئله ای نداشته باشیم (گرچه بسکمک از ما این طور نیستیم)، لازم است همه ما درباره داده هایی که برای عرضه کنندگان محصولات پوشیدنی ارائه می کنیم، صرفه جوتر شویم و شرکت هایی که این راه حل ها را ارائه می دهند، باید در زمینه چگونگی حفظ حریم خصوصی داده ها، اقدامات واقعی را انجام دهند. فناوری های پوشیدنی تنها یکی از فرایندهای فناوری است که به نظر می رسد جامعه ما را متحول خواهد کرد.

خواندن این موارد پیشنهاد می شود:
Translate »