فائقه زمزمی
اسامی گروه:
- لوک ۱:
بافت تور شنل مکرومه : فاطمه حسینی (donyaye_baft_gorgan )
دوخت دامن / شلوار : سعیده عربعلی ( sisi._ly )
گلدوزی دکمه های دامن / شلوار : فهیمه اشرفی
تاپ طوسی زیر شنل تور آماده ست
کلاه و کفش هم آماده ست و دیزاینش با خودم هست
دوخت کمربند مدل جلبک : سعیده عربعلی - لوک ۲:
دوخت دامن ستاره ای : معصومه شاهینی
دوخت کلاه آستین دار : سعیده عربعلی
بافت آستین بلند مشکی آماده ست
صندل هم آماده ست اما دیزاینش کار خودم
تعداد look دریافتی:
2
منتور:
توضیحات:
توضیحاتی وجود ندارد
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما دریافت کرده است.
اسامی گروه:
- لوک ۱:
بافت تور شنل مکرومه : فاطمه حسینی (donyaye_baft_gorgan)
دوخت دامن / شلوار : سعیده عربعلی (sisi._ly)
گلدوزی دکمه های دامن / شلوار : فهیمه اشرفی
تاپ طوسی زیر شنل تور آماده ست
کلاه و کفش هم آماده ست و دیزاینش با خودم هست
دوخت کمربند مدل جلبک : سعیده عربعلی - لوک ۲:
دوخت دامن ستاره ای : معصومه شاهینی
دوخت کلاه آستین دار : سعیده عربعلی
بافت آستین بلند مشکی آماده ست
صندل هم آماده ست اما دیزاینش کار خودم
تعداد look دریافتی:
2
منتور:
توضیحات:
توضیحاتی وجود ندارد
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما دریافت کرده است.
look 1
توضیحات در خصوص look 1:
نام این سبک پازل زندگی ست و هدف آن روایت قصه انسان ها از زبان لباس هاست
هر انسانی قصه ای دارد که آن را زندگی کرده یا قصه ای که در ذهنش به تصویر کشیده و به امید تحقق آن زنده است
در این لوک دریا موج میزند در انسانی جانشین ماهی که در تور ماهیگیری ( از جنس مکرومه که پارچه از لابلای حفره های تور آن رد شده ) گیر افتاده و قصد دارد حصاری را به ما نشان دهد که مثال رهایی با وجود در بند بودن است، ماهی ما به جای آنکه با تور کشیده شود کل تور را با خود کشیده و میبرد ، با کفش هایی که موج دریا را به ساحل قدم هایش میرساند و کلاهی که خاطرات دریا را حفظ کرده است با دامنی که تبدیل به شلوار میشود ، همچون ماهی که تبدیل به انسان شده و کمربند مدل جلبک دریایی که دور کمر تنیده و قصد ندارد ماهی قصه ما را رها کند
این طرح یک نمونه از هزاران مدلی ست که قصه یک شخص را به تصویر کشیده و این امر با شناخت زندگی و شخصیت و علایق افراد با طرح یک پرسشنامه برای هر شخصی قابل اجراست
در این استایل با دامنی که با جابجایی دکمه ها تبدیل به شلوار میشود ، همچنین کمربند که با جابجایی گره ها میتواند به مدل های متفاوتی تبدیل شود ، دو نمونه از هزاران تغییر کاربری را در لباس به تصویر کشیده ام
هر چند قصد داشتم پارچه هایی که از لابلای حفره های تور شنل رد شده را نیز آزاد بگذارم تا با پارچه های مختلف قابل تعویض و جابجایی باشد که به دلیل شرایط مسابقه این امکان برایم وجود نداشت
ارتباط look1 با مفهوم آینده:
هر چه جلوتر میرویم و تکنولوژی پیشرفت میکند همه چیز برای انسان مصنوعی و بی معنا تر میشود
به نظر من آینده برای تکنولوژی روشن است اما برای انسان خیلی روشن نیست و محتاج نور است
ماییم که باید به آن نور ببخشیم
در آینده زندگی ها و نگاه ها سطحی تر میشود
و ماییم که باید معنا ها را حفظ کنیم
بی معنایی بلایی ست که میتواند به راحتی و آرام آرام در آینده رخنه کند
پس باید از همین حالا مراقب معنا های زندگی مان باشیم
به نظر من زیبایی از درون به بیرون راه می یابد
پس خیلی مهم نیست که لباس زیبا بپوشیم تا زیباتر شویم
مهم این است لباسمان زیبایی های ذهنمان (درونمان) را نمایان کند
به این صورت با حس عمیق درونی که به آن داریم زیبایی در ظاهر بیرونی مان هم نمود می یابد و حتی آن را دوچندان هم میکند
لباس میتواند تصویر گر ذهن و عواطف و احساسات مان باشد
میتواند زبانی برای گفتگو باشد ، چرا که در هر جمعی لباس اولین گفتگوگر است ، پس خیلی اهمیت دارد که اولین گفتگوی ما چگونه باشد و چقدر بتواند حقیقت دنیای ما را بیان کند
فروشگاهی را در نظر بگیرید که پر است از اجزای ریز و نامفهوم که میتوانید با انتخاب آزادانه استایلی را برای خود بچینید که بیشترین تناسب را با شخصیت تان دارد
اگر لباس ها شکسته شود و به قطعات کوچکتر تبدیل شود که هر شخصی بتواند خود این تکه ها را کنار هم بچیند ، دور ریختنی های دنیای لباس کمتر میشود ، با جابجایی های ریز میتوان تغییرات قابل توجهی در لباس ها ایجاد کرد ، مدل ها تکراری نمیشود ، هزینه کمتری صرف خرید لباس میشود ، لباس ها دیر تر کهنه میشوند ، سلیقه مشتری بیشتر مطرح میشود و به این ترتیب هم به طبیعت کمک کرده ایم ، هم خلاقیت مصرف کننده را به جریان درآورده ایم و هم به استایل افراد معنا بخشیده ایم چرا که با دستان خودشان تکه های این پازل را کنار هم می چینند
در این سبک مصرف کننده منفعل نیست و در انتخاب آزاد است و این انقلابی ست که خلاقیت نامحدود را به دنبال دارد
به نظر من لباس آینده لباسی ست که تمام ویژگی های مدااُم را داشته باشد
لباسی ست که در لحظه قابلیت تغییر دارد
لباسی که تمام مرز های اکنون را گذرانده و فقط برای پوشش و زیبایی نیست
در آینده استایل به شدت منحصر به فرد و تماما شخصی سازی میشود
هر استایل تنها با صاحبش تطبیق می یابد و تنها صاحبش را روایت میکند
look 2
توضیحات در خصوص look 2:
در طبیعت قوانینی وجود دارد که با دقیق شدن به آن ها به نظم جهان پی میبریم ، به فرمولی که خالق است مثل الگوی فرکتالی و الگوی فیبوناچی و جالب است که این الگو ها را در معماری بناهای تاریخی مثل عمارت عالی قاپو هم مشاهده میکنیم ، این کاربرد ها در معماری برای انتقال مفاهیم از گذشته به آینده و نمایاندن عظمت و ارزش این قوانین است ، حالا اگر بخواهیم این قوانین به ما نزدیک تر باشند و بیشتر درک شوند ، بهترین گزینه لباس است ، چرا که نزدیک ترین شئ به ما لباس ماست
اگر به این لوک دقیق شوید نشانه هایی میبینید که همچون نماد هایی حاوی معانی هستند که از همین قوانین پیروی کرده اند
طرح فضای گنبدی شکل دیوار داخلی عالی قاپو را در کلاه آستین دار مشاهده می کنید به طوری که آستین ها با نماد ستون از درون کلاه گنبدی شکل عبور میکنند و پشت دست ها قرار میگیرند و به سمت پایین گرایش دارند
طرح راه پله عالی قاپو که از الگوی فیبوناچی پیروی میکند در صندل به نمایش گذاشته شده و مانند راه پله ، از انگشتان آغاز شده و طبق الگوی رشد فیبوناچی پا را به سمت بالا طی میکند.
طرح ستاره شش پری که در سقف عالی قاپو میبینیم همان دو مثلث متساوی الاضلاع در فرکتال است که رشد و چرخش مدام آن را با الگوی زمان تلفیق کرده ام ، بطوریکه با چرخش این دامن ، چرخش و پیدایش گذشته، حال و آینده نمایان میشود که با گذر هر لحظه این چرخه میچرخد و گذشته ، حال و آینده جدیدی را می سازد.
از گذشته و آینده تصویر کوچکی داریم پس با سایز کوچکتر به رنگ های سفید و مشکی و زمان حال که بیشترین تسلط را روی آن داریم با اندازه ای بزرگتر به رنگ طوسی در دامن به نمایش گذاشته ام.
نحوه قرارگیری طوری تنظیم شده که از هر زاویه ای به دامن نگاه کنیم این سه رنگ را می بینیم.
ارتباط look 2 با مفهوم آینده:
به نظر من آینده نسخهٔ شدید شده ی امروز است ، به اندازه ای که تاریکی ها رشد میکند ، روشنی ها زیاد میشود
تشخیص ها ساده تر میشود همانطور که هرچه آسمان تیره تر باشد ، ستاره های بیشتری نمایان میشود.
در آینده نزدیک کاربرد نماد ها و کدها برای تشخیص سریع و راحت اطلاعات انسان ها بیشتر میشود و این کاربرد در استایل همه افراد به چشم میخورد.
من از الگوی فیبوناچی ، خود همانندی و رشد فرکتالی ، طراحی های عمارت عالی قاپو و تلفیق آن با گذر زمان ، نماد هایی در این لباس ها قرار داده ام البته به شیوه ای مدرن و ساده برای اینکه بیشتر و راحت تر مورد استفاده قرار گیرد تا احتمال اینکه به آینده راه پیدا کند هم بیشتر شود.
نظر جشنواره
نظر دبیر جشنواره:
فائقه زمزمی نمونه یک طراح خود آموخته و میان رشته ای است. لباس هایی که برای جشنواره ارسال کرده حامی معانی هستند که شاید در نگاه اول از آثار او نتوان آنها را تشخیص داد(بویژه لوک 1) ایده او برای لوک 1 این بوده لباسی طراحی کند که توسط مصرف کننده به انواع حالات تغییر شکل پیدا کند و تا حد زیادی در این موضوع موفق عمل کرده در لوک 2 حس و حال آینده نگرانه تعبیه شده است. با این وجود در اجرای کار او می توان ورود تازه او به این عرصه را مشاهده کرد، به نظر پارچه مناسب برای این آثار انتخاب نشده و در هارمونی رنگ شاید پالت مناسب تری می شد انتخاب شود.
ارتباط با مُدااُم:
به نظر جشنواره لوک 1 زمزمی با ایده مُدااُم از حیث قابلیت تغییر شکل دونی و چندریختی بودن قرابت هایی مفهومی دارد.
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
جشنواره نظری در خصوص ارتباط هر دو لوک با تصویر مطلوب ندارد.
نظر دبیر جشنواره:
فائقه زمزمی نمونه یک طراح خود آموخته و میان رشته ای است. لباس هایی که برای جشنواره ارسال کرده حامی معانی هستند که شاید در نگاه اول از آثار او نتوان آنها را تشخیص داد(بویژه لوک 1) ایده او برای لوک 1 این بوده لباسی طراحی کند که توسط مصرف کننده به انواع حالات تغییر شکل پیدا کند و تا حد زیادی در این موضوع موفق عمل کرده در لوک 2 حس و حال آینده نگرانه تعبیه شده است. با این وجود در اجرای کار او می توان ورود تازه او به این عرصه را مشاهده کرد، به نظر پارچه مناسب برای این آثار انتخاب نشده و در هارمونی رنگ شاید پالت مناسب تری می شد انتخاب شود.
ارتباط با مُدااُم:
به نظر جشنواره لوک 1 زمزمی با ایده مُدااُم از حیث قابلیت تغییر شکل دونی و چندریختی بودن قرابت هایی مفهومی دارد.
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
جشنواره نظری در خصوص ارتباط هر دو لوک با تصویر مطلوب ندارد.
پورتفولیوی نهایی
مراحل تهیه اثر
مصاحبه
سلام
فائقه زمزمی هستم ۴ ۲ ساله
مدرک تحصیلیم لیسانس روانشناسیه
و تقریبا ۱ سال و نیم به صورت خودآموز در حال یادگیری در حوزه مد و لباس هستم
از بچگی شوق طراحی لباس داشتم
اولین بار در ۶ سالگی لباسی که در ذهنم بود را برای خیاط توصیف کردم اما لباسی که اجرا شد با چیزی که در ذهنم بود خیلی متفاوت بود و خب کمی از شوقم کاسته شد .
در نوجوانی عاشق تماشای ران وی ها در فشن تی وی بودم و دائما در حال حدس زدن ارتباط یک به یک لباس هایی که به نمایش گذاشته میشد و طرح های جدیدی که به ذهنم میرسید مرا به وجد می آورد و ذهنم را هشیار میکرد
آن زمان در ایران طراحی لباس خیلی مطرح نبود و خب این شوق نادیده گرفته شد
تا زمانی که به دانشگاه رفتم و روانشناسی خواندم و با واکاوی ذهنم متوجه شدم علاقه من تجسم کردن ، ایده پردازی و خلق کردن است و روانشناسی دنیای من نبود ( انگار دست و پایم را بسته بودند )
و با رجوع به گذشته متوجه شدم استعداد من در طراحی ست
و طراحی لباس چیزی ست که ذهن پر از ایده ام را آرام میکند.
زمانی که لباسی طراحی میکنم آنقدر به وجد می آیم و ذهنم فعال میشود که هر بار مطمئن میشوم لذتی بالاتر از آن وجود ندارد.
ایده ، غذای ذهن من است و
دنیای لباس برایم پُلی ست بین دنیای واقعی و دنیای خیالی ام که در آن میتوانم به ایده هایم جامه ی عمل بپوشانم.
تا کنون دوره ای نگذرانده ام و تنها ایده هایی که به ذهنم می آمد را وارد کاغذ میکردم ( با یه اسکچ ساده یا گاهی اوقات که شرایط کشیدن نبود فقط ایده هایم را یادداشت میکردم تا ذهنم کمی آرام بگیرد )
مشتاق پژوهش در این زمینه ام و هر کاری لازم باشد برای تحقق رویاهایم انجام میدهم.
انگیزه ام برای شرکت در این رویداد اطلاعاتی بود که از ویژگی های مداام منتشر شد
در واقع ویژگی های مداام مرا جذب کرد و بعد از پژوهش های جذابی که داشتم علاقه ام بیشتر شد و جرقه هایش مرا وادار به طراحی کرد و لباس آینده ای که از گذشته نشأت میگرفت باید طراحی میشد
همچنین مشتاقم سبکی جدید ارائه دهم که پوشش مان را از بی معنایی و کپی کردن نجات دهد و خلاقیت مخاطبان را به صورت خودجوش بر انگیزاند.
طرح لوک ۱ من در خصوص دامنی که تبدیل به شلوار میشود و مدل کمربند قابل تکامل است و البته در مورد پارچه های شنل که از داخل حفره های تور رد شده هم قصد داشتم این نوار های پارچهای را آزاد بگذارم که قابل تعویض و جابجایی باشد و با انواع نوار ها و پارچه ها بتواند جایگزین شود و به مدل های متفاوتی تبدیل شود که با توجه به شرایط مسابقه این امکان برایم وجود نداشت همچنین این طرح در کنار سادگی ظاهری و پیچیدگی درونی میتواند با موقعیت های مختلف تطبیق پیدا کند و با جابجایی اجزا ویژگی خودبهینگی را حفظ کند و با انتخاب آزادانه مخاطب من با کنار هم چیدن اجزای ریز شکل های متفاوتی به خود بگیرد.
و اما لوک ۲ که بر اساس زیست الگو طراحی شده در دامن و صندل دارای ویژگی خودهمانندی ست و و با تکرار فرکتالی و خود تشبیهی دارای نماد هایی ست که معانی مشخصی دارند و با انتقال کد هایی که از گذشته نشأت میگیرند بیانگر قوانین با ارزشی هستند که به سبکی مدرن قصد دارم راهشان را به آینده هموار تر کنم.
تا امروز آینده برایم خیلی روشن نبود اما با وجود اعضای محترم این جشنواره و هدف ارزشمند و هوشمندانه ای که دنبال میکنند ، آینده سراسر روشنایی ست.
اگر به همین مسیر ادامه دهیم در آینده ایران صنعتی قوی از مد و لباس خواهیم داشت و خالق سبک های بی نظیری می شویم که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی و هنری پیشرفت چشمگیری را به همراه دارد.
به نظر من لباس آینده تمام ویژگی های مداام را در بر دارد
لباسی ست که در لحظه قابلیت تغییر دارد
لباس هایی که حاوی معانی و نمادهایی هستند که صرفا کاربرد پوشش و زیبایی ندارند
و با کنار هم چیدن اجزای ریز از جز به کل منحصر به فردی میرسند
طوریکه هر لباس تنها با صاحبش تطبیق می یابد و تنها صاحبش را روایت میکند.