فاطمه صحت
اسامی گروه:
فاطمه صحت، طراح لباس و سرگروه
زهره امرالهی، هم بنیان گذار
تعداد look دریافتی:
2
منتور:
توضیحات:
توضیحاتی وجود ندارد
وضعیت حقوقی اثر:
لوک 1 شیما و مالکیت معنوی، لوک 2 نشان شیما.
اسامی گروه:
فاطمه صحت، طراح لباس و سرگروه
زهره امرالهی، هم بنیان گذار
تعداد look دریافتی:
2
منتور:
توضیحات:
توضیحاتی وجود ندارد
وضعیت حقوقی اثر:
لوک 1 شیما و مالکیت معنوی، لوک 2 نشان شیما.
look 1
توضیحات در خصوص look 1:
برشها، پارچهها و طرحها در این لباس با الهام از نقوش شاهنامه شاه طهماسب که یکی از آثار فاخر نگارگری ایران هست طراحی شده و استفاده از کلاه و آستین جدا در لباس مدرنیت را نشان میدهد. رنگ لباس با روحیهی ایرانی انتخاب شده که شکوه و جلال امپراطوری ها و گذشتهی ایران رو نشان میدهد و ما نمیتوانیم برای آینده گذشته و تاریخ کشور ایران رو در نظر نگیریم.
ارتباط look1 با مفهوم آینده:
برخلاف اینکه برخی آینده را آرمانشهری میبینند که لباسها در آن یکسان و بدون تجملات هستند، من فکر میکنم با پیشرفت علم، بشر بیشتر به لباس و پوششی نیاز دارد که جبران یکنواختی زندگی مدرن را بکند و اورا از بقیهی انسانها متمایز کند. در نتیجه به نظر من در آینده هیچ کس لباس شبیه دیگری را نمیپوشد و شاید حتی لباسها بتوانند از لحاظ ظاهری هم خود را با بدن کسی که آن را میپوشد وفق دهد و حالت متفاوتی بگیرد تا لباس مانند اثر انگشت هر کس مختص خود او باشد لباس لوک ۱ با الهام از گذشته و طرحهای سنتی در عین حال طراحی مدرن به عنوان مثال در عنصر تکرار، استفاده از تنالیته رنگی، تکنولوژی چاپ که در حال و آینده قطعا از مهم ترین صنعتها خواهد بود و استفاده از کلاه که در مد الان و آینده جای خالی اش حس میشود طراحی شده است.
این بازگشت به گذشته در آینده و میل به پست مدرنیسم را نشان میدهد.
look 2
توضیحات در خصوص look 2:
برشها، پارچهها و طرحها در این لباس با الهام از نقوش شاهنامه شاه طهماسب که یکی از آثار فاخر نگارگری ایران هست طراحی شده و طرح کلی لباس که اورال هست و استفاده از تور در لباس مدرنیت را نشان میدهد. استفاده از شنل به یاد اینکه مد همیشه درحال چرخش هست و سالهاست که این قطعه در لباس ها فراموش شده در لباس استفاده شده اما به نحوی جدید که با شنلهایی که فقط به گردن بسته میشدند و حتی شنلهایی که دست از داخل آن بیرون می آید فرق دارد.
رنگ لباس با روحیهی ایرانی انتخاب شده که شکوه و جلال امپراطوری ها و گذشتهی ایران رو نشان میدهد و ما نمیتوانیم برای آینده گذشته و تاریخ کشور ایران رو در نظر نگیریم
ارتباط look 2 با مفهوم آینده:
برخلاف اینکه برخی آینده را آرمانشهری میبینند که لباسها در آن یکسان و بدون تجملات هستند، من فکر میکنم با پیشرفت علم، بشر بیشتر به لباس و پوششی نیاز دارد که جبران یکنواختی زندگی مدرن را بکند و اورا از بقیهی انسانها متمایز کند. در نتیجه به نظر من در آینده هیچ کس لباس شبیه دیگری را نمیپوشد و شاید حتی لباسها بتوانند از لحاظ ظاهری هم خود را با بدن کسی که آن را میپوشد وفق دهد و حالت متفاوتی بگیرد تا لباس مانند اثر انگشت هر کس مختص خود او باشد لباس لوک ۲ با الهام از گذشته و طرحهای سنتی در عین حال طراحی مدرن این بازگشت به گذشته در آینده و میل به پست مدرنیسم را نشان میدهد.
نظر جشنواره
نظر دبیر جشنواره:
هر دو لوک فاطمه صحت حامل داستانی هستند، فاطمه صحت در مرحله اول 4 کلکسیون مجزا طراحی کرد و دو لوکی که برای جشنواره ارسال کرد هر کدام از یکی از این کلکسیون ها انتخاب شده بود. کیفیت اجرای کارها در سطح بالایی بود بویژه لوک شماره دو که با ساتن آمریکایی و یک تور ظریف درست شده بود. علیرغم اینکه هر دو طرحاح مخصوص بخش خصوصی بانوان هستند و در هر دو مورد هم از کانسپت مُدااُم استفاده هایی شده است در لوک شماره 2 استفاده از بدن به عنوان بخشی از طراحی(بدن در لباس هایی با بافت ترنسپرنت به بخشی از تکسچر لباس تبدیل می شود) چندان مطلوب نیست. با این حال بوِیژه ریزه کاری های جذاب لباس مثل بخش کمر لوک یک و پاپند زیبای لوک 2 نشان از دقت نظر صحت دارد و آینده روشنی برای این طراح جوان می توان متصور بود.
ارتباط با مُدااُم:
در لوک شماره 1 نشانه هایی از استفاده کانسپت مُدااُم به چشم می خورد، به طور مثال استفاده از منطق تکرار یک قطعه روی شلوار که حالتی هندسی به آن داده است..
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
جشنواره نظری در خصوص ارتباط هر دو لوک با تصویر مطلوب ندارد.
نظر دبیر جشنواره:
هر دو لوک فاطمه صحت حامل داستانی هستند، فاطمه صحت در مرحله اول 4 کلکسیون مجزا طراحی کرد و دو لوکی که برای جشنواره ارسال کرد هر کدام از یکی از این کلکسیون ها انتخاب شده بود. کیفیت اجرای کارها در سطح بالایی بود بویژه لوک شماره دو که با ساتن آمریکایی و یک تور ظریف درست شده بود. علیرغم اینکه هر دو طرحاح مخصوص بخش خصوصی بانوان هستند و در هر دو مورد هم از کانسپت مُدااُم استفاده هایی شده است در لوک شماره 2 استفاده از بدن به عنوان بخشی از طراحی(بدن در لباس هایی با بافت ترنسپرنت به بخشی از تکسچر لباس تبدیل می شود) چندان مطلوب نیست. با این حال بوِیژه ریزه کاری های جذاب لباس مثل بخش کمر لوک یک و پاپند زیبای لوک 2 نشان از دقت نظر صحت دارد و آینده روشنی برای این طراح جوان می توان متصور بود.
ارتباط با مُدااُم:
در لوک شماره 1 نشانه هایی از استفاده کانسپت مُدااُم به چشم می خورد، به طور مثال استفاده از منطق تکرار یک قطعه روی شلوار که حالتی هندسی به آن داده است..
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
جشنواره نظری در خصوص ارتباط هر دو لوک با تصویر مطلوب ندارد.
پورتفولیوی نهایی
مصاحبه
معرفی کوتاهی از خودتان(سن، کجا آموزش دیدهاید،چرا به مُد و طراحی علاقهمندید)
فاطمه صحت هستم. دانشجوی ترم ۳ رشته طراحی لباس دانشگاه الزهرا. علاوه بر دانشگاه از آموزش های سایت یودمی و کورس ارا و یوتیوب استفاده کردم و دوره ی طراحی لباس با خانم شاه کوپا و مولاژ با خانم درخشانفر را میگذرانم. و دوره ی مد نویسی را در تابستان تمام کردم.
به نظرم مد یکی از تاثیر گذار ترین رشته های مشترک هنر و صنعت هست. علاوه بر تاثیر گذاری از کودکی از این رشته خوشم میاومد
انگیزه شما از شرکت در این رویداد چه بوده؟
به نظرم رشتهی ما رشته ای نیست که بدون انجام پروژه بتوانیم تجربه و اطلاعات لازم را به دست بیاوریم برای همین شرکت کردن در مسابقه علاوه بر پیشرفت تواناییهایم و به چالش کشیدن خودم میتوانستم با افراد دیگری که در آینده همکار من میشوند آشنا و رقابت کنم و خودم را با جامعهی رشتهی خودم مقایسه کنم.
در طراحیتان که برای جشنواره ارسال کردید از چه چیزی الهام گرفتهاید و چه ارتباطی با موضوع جشنواره داشته؟
از نگاره های شاهنامه شاه طهماسب الهام گرفتم. معماری، صنایع دستی و نساجی ایرانی سالها مورد الهام هنرمند ها بوده و هست اما کمتر آثاری رو میبینم که با الهام از نگارگری ایرانی بوده باشه برای همین نگارههای این شاهنامه را مورد الهام قرار دادم و ربط آن با موضوع جشنواره “هویت” بوده. بدون شناخت گذشته، روحیات، تاریخ هنر و فرهنگ یک ملت نمیشود برای آینده آنها چیزی طراحی کرد برای همین از آثار هنری گذشته استفاده کردم.
آینده را چطور میبینید و چه تصوری از آینده دارید؟
با توجه به انحصار طلبی انسان ها به نظرم همه ی صنعت ها به سمت شخصی شدن محصول ها بروند
لباس آینده چه شکلی است؟
برخلاف اینکه دیگران آینده را آرمانشهری که لباسها در آن یکسان و بدون تجملات هست میبینند من فکر میکنم با پیشرفت علم، بشر بیشتر به لباس و پوششی نیاز دارد که جبران یکنواختی زندگی مدرن را بکند و او را از بقیهی انسانها متمایز کند. در نتیجه به نظر من در آینده کسی لباسی که به لباس دیگری شبیه باشد را نمیپوشد و حتی لباس ها میتوانند از لحاظ ظاهری خود را با بدن کسی که لباس میپوشد وفق دهند و تغییر کنند تا لباس هم مانند اثر انگشت مختص هر شخص باشد.