آرزو بازمانده
اسامی گروه:
آثار این طراح به صورت انفرادی تهیه شده اند.
تعداد look دریافتی:
3
منتور:
توضیحات:
- لوک اول طرح قارچ همراه با کلاه و شلوار تحویل جشنواره شد
لوک دوم طرح رهایی لباس رویه همراه با دستگش کلاه و تل سر تحویل داده شد و لباس یکسره زیر تحویل جشنواره شد
لوک سوم طرح صخره و برگ لباس تحویل داده شد و کلاه تحویل جشنواره شد - هر سه لوک دارای لامپ ال ای دی و طرح قارچ دارای رقص نور میباشد که توسط کلید رقص نور فعال میشود
پینوشت جشنواره: به دلیل سایز پائین لوک شماره 3 امکان تصویربرداری از این لوک روی مانکن بیجان تا این تاریخ 30/7/1400 میسر نشد.
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما و مالکیت معنوی دریافت کرده است.
اسامی گروه:
آثار این طراح به صورت انفرادی تهیه شده اند.
تعداد look دریافتی:
3
منتور:
توضیحات:
- لوک اول طرح قارچ همراه با کلاه و شلوار تحویل جشنواره شد
لوک دوم طرح رهایی لباس رویه همراه با دستگش کلاه و تل سر تحویل داده شد و لباس یکسره زیر تحویل جشنواره شد
لوک سوم طرح صخره و برگ لباس تحویل داده شد و کلاه تحویل جشنواره شد - هر سه لوک دارای لامپ ال ای دی و طرح قارچ دارای رقص نور میباشد که توسط کلید رقص نور فعال میشود
پینوشت جشنواره: به دلیل سایز پائین لوک شماره 3 امکان تصویربرداری از این لوک روی مانکن بیجان تا این تاریخ 30/7/1400 میسر نشد.
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما و مالکیت معنوی دریافت کرده است.
look 1
توضیحات در خصوص look 1:
زندگی در هم پیچیده قارچ ها، جهان ماراخلاقانه میکنه ،ذهن ماراتغییر میدهد و آینده مارا شکل میدهد. قارچ آینده ی پوشاک و پارچه است با داشتن میلسیوم ها(ریشه های سفید در پوشش خاک مخصوص پرورش قارچ) آینده ی سلامت محیط زیست در کنار صنعت پوشاک میباشد. همچنین پارچه تولید شده ازمیسلیوم قارچ غیر سمی بدون مواد شیمیایی، ضد آب و مقاوم در برابر آتش است.
آینده ی پارچه بنظرم وابسته به گیاهان هست کمااینکه یک اتحادیه تشکیل شده(مک کارتنی انگلیسی،برند آلمانی آدیداس،برند کانادایی lululemonو گروه ایتالیایی گوچی) از طریق milo (میلو یه ماده ای هست در مسلیسیوم قارچ وجود داره که به تازگی یک فرآیند بیوتکنولوژی،اون رو فراتر از یک ماده بیومتری و یکبارمصرف میکنه) در فرایند تهیه چرم مصنوعی موادی مثل کروم ،دی متیل فرمامید و پایه های نفتی مثل پلی اورتان یا پلی وینیل کلراید که کربن از خودشون ساطع میکنن و تجزیشون شاید صدسال طول میکشه استفاده نمیشه.
ما در واقع اومدیم این تکنولوژی و آینده ی تولید چرم و پارچه از میلو وقارچ رو نمایان کنیم و بگیم که صنعت پوشاک اگر به سمت این نوع پارچه ها بره،میتونه نجات بخش محیط زیست و زندگی بشریت بشه و همچنین مقصود استفاده از ال ای دی در طراحی ها و لباس ها کمک به سالمندان،کودکان و افراد ناشنوا و نابینا هست که به نوعی نجات دهنده اونها از شلوغی و محافظت در برابر دیده نشدن و دفع خطرات احتمالی علیه اونهاست.
ارتباط look1 با مفهوم آینده:
همونطور که ربات ها در آینده نقش کمک انسان رو ایفا میکنن و در واقع ارتباط نزدیکی به هم پیدا میکنن
دلیل این نزدیکی ،کمک حال انسان بودن و راحت تر کردن شیوه ی زندگی انسانهاست
لباس ها باید انسان هایی رو که توانایی محافظت و مراقبت از خودشون رو ندارن کمک کنن
یکی از دلایل استفاده ما از ال ای دی ها،در واقع کمک به افراد سالمند و خردسال و ناشنوا و نابینا بود که بیشتر در جامعه دیده بشن و بقیه افراد به اونها توجه داشته باشن و حقشون رو پایمال نکنن
و دلیل دیگشم آینده ی پارچه ها بود که از مسیلیوم قارچها تولید پارچه میشه و صنعت خطرناک تولید چرم و پارچه و پوشاک که ممکنه محیط زیست رو به چالش بکشه
به زودی با استفاده از این تکنولوژی جای خودش رو به صنعت تولید پارچه و چرم از این ماده سودمند داخل قارچ میده
look 2
توضیحات در خصوص look 2:
نام طرح :رهایی
منظورآزادگی و رهایی پرنده ها و انسان هاست. بنظرم قفس به لحاظ مفهوم و موضوع بيانگر گرفتاري بين روابط انساني و محدوديت هايي است كه به واسطه اين روابط براي هم ايجاد می كنند و قفس نماد اين محدوديت روابط هستند.
ما در روابط انساني بخاطر زياده خواهي ها و تعصبات و ريشه هاي غلط فرهنگي اطراف خودمون و يا ديگري طي سال ها و قرن هاقفس ايجاد كرديم.
این طرح به نظربنده به خوبی قفس رو کنار زده و یه زندگی مسالمت آمیز بین قفس و انسان و پرنده رو نشون داده. قفس رو در بند و بنده ی انسان نشون دادیم.
ارتباط look 2 با مفهوم آینده:
–
look 3
توضیحات در خصوص look 3:
صخره و لباس یک تلفیق فوق العاده رو رقم میزنه،این لباس نشان دهنده سنگ های صخره ای لایه ای و رسوبی است. یادم میاد زمانی که در مقطع دبستان مشغول تحصیل بودیم خوندیم که بقایای جانوران و گیاهان رسوب میکنه و سنگ های لایه ای و فسیل تشکیل میشه. جریان های دریایی، امواج، دانه های بسیار ریز گل را می شویند که این مواد نیز سرانجام در محیطی با انرژِی مکانیکی اندک، از قبیل برکه و دریاچه بر جای گذارده می شوندو در آبهای کم عمق فاقد ماسه و گل رسوبگذاری می کند.
در سنگ های رسوبی ممکن است بقایای موجودات زنده (سنگواره) وجود داشته باشد و یا اینکه این دسته از سنگ ها ممکن است به صورت شفاف به چشم بیننده دیده شوند. حال در صنعت مد جدید میتوان با تلفیق مد با این جاذبه طبیعی بیانگر یک مد جدید با نشانه هایی از گذشته و رسوبات را به نمایش بگذاریم.
ارتباط look 2 با مفهوم آینده:
شاید برای خیلیا عجیب باشه،اما آینده شاید عجیبتر هم خواهد شد. آینده ی دنیا آینده ی گردشگری و جاذبه های طبیعی و جذب توریسته. با این سبک از لباس ما سعی کردیم یک چشمه از جاذبه ی گردشگری مناطق جنوبی کشور که سنگواره های رسوبی باعث شده که این مناطق قطب گردشگری بشه تو این لباس نمود پیدا کنه، در واقع لباس آینده زبان کاربردی مردم هرمنطقه هست و هر جاذبه ای میتونه توی طراحی لباس نقش ببنده.
یک مورد یادآوربشم اینه که بعضی از وسایلی که داخل دوخت لباسها استفاده کردیم از مواد بازیافتی و بلا استفاده بوده تا بتونیم به محیط زیست کمکی کرده باشیم.
نظر جشنواره
نظر دبیر جشنواره:
آرزو بازمانده نمونه ای از استعدادهایی است که در سراسر کشور وجود دارند اما شرایط برای دیده شدن آنها مهیا نیست. ایده ایشان برای استفاده از قارچ و فرم های بصری موجود در طبیعت در نوع خود اورجینال است. آرزو با فرصت بسیار کوتاهی که در اختیار داشت با تمام توان تلاش کرد. با این حال به نظر می رسد بهتر بود در استفاده از متریال بویژه LED توجه بیشتری می کرد، چون فرم فوق العاده پیچیده لباسی که طراحی شده در ترکیب با LED به نظر مبتدیانه می آید.
ارتباط با مُدااُم:
آثار این طرح به لحاظ استفاده از منطق طبیعت(بویژه در لوک 1) ارتباطاتی با مُدااُم دارد.
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
استفاده از تکنولوژی در دسترس و پیچیدگی در طرح لباس قارچی(لوک 1) ارتباطی نسبتاً مناسب با موضوع جشنواره دارد.
نظر دبیر جشنواره:
آرزو بازمانده نمونه ای از استعدادهایی است که در سراسر کشور وجود دارند اما شرایط برای دیده شدن آنها مهیا نیست. ایده ایشان برای استفاده از قارچ و فرم های بصری موجود در طبیعت در نوع خود اورجینال است. آرزو با فرصت بسیار کوتاهی که در اختیار داشت با تمام توان تلاش کرد. با این حال به نظر می رسد بهتر بود در استفاده از متریال بویژه LED توجه بیشتری می کرد، چون فرم فوق العاده پیچیده لباسی که طراحی شده در ترکیب با LED به نظر مبتدیانه می آید.
ارتباط با مُدااُم:
آثار این طرح به لحاظ استفاده از منطق طبیعت(بویژه در لوک 1) ارتباطاتی با مُدااُم دارد.
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
استفاده از تکنولوژی در دسترس و پیچیدگی در طرح لباس قارچی(لوک 1) ارتباطی نسبتاً مناسب با موضوع جشنواره دارد.
پورتفولیوی نهایی
مصاحبه
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
آرزو بازمانده هستم، متولد شهرستان رفسنجان استان کرمان، رشته تحصیلی بنده در مقطع کارشناس، طراحی و دوخت بوده، از کودکی علاقه به طراحی و دوخت داشتم با تیکه های پارچه عروسک درست میکردم . قصد داشتم از ۸ سالگی به کلاس خیاطی برم ولی چون سنم کم بود اموزشگاه ها قبول نمیکردن.
15ساله بودم که اموزش دیدن رو شروع کردم و باتوجه به علاقه ای که داشتم تصمیم گرفتم مدرسه و دانشگاه را دررشته طراحی و دوخت لباس ادامه بدم.
هنگامی که درس میخوندم در کنار درس خوندن داخل تولیدی ها هم کار میکردم و شخصی دوزی انجام میدادم
به دلیل اینکه خیلی دراین زمینه هدفمندهستم واهدف مهمی که دارم اینه که سبک جدید از دنیای مد رو داخل ایران شروع کنم و ترویج بدم.
متاسفانه دردانشگاهی که تحصیل میکردم از لحاظ سطح آموزشی، کیفیت مطلوبی نداشت و اساتید خیلی سطحی آموزش میدادند.
بعد از یک مدت کار کردن، با سرمایه کمی که دستم اومده بود تصمیم گرفتم دوره های آموزشی رو شرکت کنم چون شهرستان رفسنجان فقط دوره های دوخت رو آموزش میدن و هیچکس طراحی آموزش نمیداد ،به همین علت دوره هارو به صورت مجازی و حضوری در استان تهران وکرمان آموزش دیدم .
دوره ها شامل: فیگور، رنگ شناسی ،جنسیت سازی ،تدابیر خطی ، خلاقیت و کالکشن سازی،طراحی لباس سینما ،نقاشی و چاپ پارچه،پارچه سازی، مولاژ ،شلوار دوز ، لباس شب و سوزن دوزی رو گذروندم
علاوه براین یک سری از کلاس هاس رو خیلی علاقه دارم درآینده شرکت کنم و مطالب جدیدی یاد بگیرم با دیدن کلیپ های داخل یوتیوپ و اینستاگرام با تمرین کردن سعی میکنم کمی از اون مهارتها رو فرابگیرم و هنوز علاقه مند هستم خیلی دوره های بیشتری رو شرکت کنم واموزش ببینم.
انگیزه شما از شرکت در این رویداد چه بوده؟
انگیزه اینجانب نمایش توانمندیهای طراحان ایرانی در ارائه کارهایی در سطح جهانی اکسپریمنتال و آینده گرا ، با نگاهی به تکنولوژی بوده.درواقع تلفیقی از تکنولوژی در لباس هابرای ایجاد راحتی بیشتر انسان در زندگی یعنی لباس هوشمند و آینده ی ب تلفیق مد وتکنولوژی
در طراحیتان که برای جشنواره ارسال کردید از چه چیزی الهام گرفتهاید و چه ارتباطی با موضوع جشنواره داشته؟
الهام ازطبیعت.( .قارچ،قفس،صخره و برگ درخت)
من در ابتدا قصد داشتم داخل لوک هایی که طراحی میکنم ازتکنولوژی فیبر نوری و پنل خورشیدی استفاده کنم و طبق تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم پنل خورشیدی مانند بمب ساعتی مخرب محیط زیست هست، به دلیل تولید گاز های گلخانه ای که سمی هستن باگذشت زمان به طور غیر مستقیم نابودگر محیط زیست و طبیعت هستن. و نکته دوم اینکه در سطح فیبر نوری شیشه هایی وجود داره که با چشم قابل دیدن نیستن و با کوچیکترین ضربه ای اگه وارد بدن شوند باعث خونریزی داخلی میشن.
به این علت ترجیح دادم بجای این گزینه از ال ای دی ریسه ای استفاده کنم که علاوه بر اینکه خطری بدن رو تهدید نمیکنه از لحاظ هزینه هم مقرون به صرفه هست .چون قصد دارم از این تکنیک در آینده نزدیک در لباس افراد نابینا و بچه ها برای محافظت بیشتر آن ها دربرابر مخاطرات استفاده کنم و همینطور تکنیک های جذاب تری ماننداستفاده اینترنت در لباس ، طراحی و اجرای دوخت لباس با قابلیت جی پی اس دار و سخنگو برای افراد سالمندان و نابینایان کودکان .لباس با تکنولوژی حرارتی و مواج برای بیماران که قادر به حرکت نیستن…
….و یکسری ایده ها کاربردی تر که در دست تحقیق و اقدام هست.
لوک اول:قارچ
زندگی در هم پیچیده قارچ ها، جهان ماراخلاقانه میکنه ،ذهن ماراتغییر میدهد و آینده مارا شکل میدهد. قارچ آینده ی پوشاک و پارچه است با داشتن میلسیوم ها(ریشه های سفید در پوشش خاک مخصوص پرورش قارچ) آینده ی سلامت محیط زیست در کنار صنعت پوشاک میباشد. همچنین پارچه تولید شده ازمیسلیوم قارچ غیر سمی بدون مواد شیمیایی، ضد آب و مقاوم در برابر آتش است.
آینده ی پارچه بنظرم وابسته به گیاهان-مخصوصا قارچ- هست کمااینکه یک اتحادیه تشکیل شده(مک کارتنی انگلیسی،برند آلمانی آدیداس،برند کانادایی lululemonو گروه ایتالیایی گوچی) از طریق milo
(میلو یه ماده ای هست در مسلیسیوم قارچ وجود داره که به تازگی یک فرآیند بیوتکنولوژی،اون رو فراتر از یک ماده بیومتری و یکبارمصرف میکنه)
در فرایند تهیه چرم مصنوعی موادی مثل کروم ،دی متیل فرمامید و پایه های نفتی مثل پلی اورتان یا پلی وینیل کلراید که کربن از خودشون ساطع میکنن و تجزیشون شاید صدسال طول میکشه استفاده نمیشه.
ما در واقع اومدیم این تکنولوژی و آینده ی تولید چرم و پارچه از میلو وقارچ رو نمایان کنیم و بگیم که صنعت پوشاک اگر به سمت این نوع پارچه ها بره،میتونه نجات بخش محیط زیست و زندگی بشریت بشه
لوک دوم(قفس)
نام طرح :رهایی
منظورآزادگی و رهایی پرنده ها و انسان هاست.
بنظرم قفس به لحاظ مفهوم و موضوع بيانگر گرفتاري بين روابط انساني و محدوديت هايي است كه به واسطه اين روابط براي هم ايجاد می كنند و قفس نماد اين محدوديت روابط هستند.
ما در روابط انساني بخاطر زياده خواهي ها و تعصبات و ريشه هاي غلط فرهنگي اطراف خودمون و يا ديگري طي سال ها و قرن هاقفس ايجاد كرديم.
این طرح بنظربنده به خوبی قفس رو کنار زده و یه زندگی مسالمت آمیز بین قفس و انسان و پرنده رو نشون داده.
قفس رو در بند و بنده ی انسان نشون دادیم.
لوک سوم(صخره و برگ)
صخره و لباس یک تلفیق فوق العاده رو رقم میزنه،این لباس نشان دهنده سنگ های صخره ای لایه ای و رسوبی میباشد
یادم میاد زمانی که در مقطع دبستان مشغول تحصیل بودیم خوندیم که بقایای جانوران و گیاهان رسوب میکنه و سنگ های لایه ای و فسیل تشکیل میشه
جریان های دریایی، امواج، دانه های بسیار ریز گل را می شویند که این مواد نیز سرانجام در محیطی با انرژِی مکانیکی اندک، از قبیل برکه و دریاچه بر جای گذارده می شوندو در آبهای کم عمق فاقد ماسه و گل رسوبگذاری می کند.
در سنگ های رسوبی ممکن است بقایای موجودات زنده (سنگواره) وجود داشته باشد و یا اینکه این دسته از سنگ ها ممکن است به صورت شفاف به چشم بیننده دیده شوند.
حال در صنعت مد جدید میتوان با تلفیق مد با این جاذبه طبیعی بیانگر یک مد جدید با نشانه هایی از گذشته و رسوبات را به نمایش بگذاریم.
شاید برای خیلیا عجیب باشه،اما آینده شاید عجیبتر هم خواهد شد.
آینده ی دنیا آینده ی گردشگری و جاذبه های طبیعی و جذب توریسته
با این سبک از لباس ما سعی کردیم یک چشمه از جاذبه ی گردشگری مناطق جنوبی کشور که سنگواره های رسوبی باعث شده که این مناطق قطب گردشگری بشه تو این لباس نمود پیدا کنه
در واقع لباس آینده زبان کاربردی مردم هرمنطقه هست
و هر جاذبه ای میتونه توی طراحی لباس نقش ببنده
*یه چیز جالب دیگه که باید یادآوربشم اینه که وسایلی که توی دوخت لباسها استفاده کردیم از مواد بازیافتی و بلا استفاده بوده تا بتونیم به محیط زیست کمکی کرده باشیم
آینده را چطور میبینید و چه تصوری از آینده دارید؟
آینده رو مثل شیشه میبینم
در واقع خیلی بی پرده ،بی واسطه،صاف صاف
یعنی یه جورایی بین مرد و زن یه فاصله ی خیلی کوچیکه
تفکر مرد و زن(جنسیت) یکی میشه،
آدم ها دیگه از طریق تفکربرتر رتبه بندی میشن نه جنسیت نه محل تولد
لباس آینده چه شکلی است؟
من فکر میکنم در آینده،حرف آدمها در پوشش و لباسشون زده میشه گرچه درهمین زمان هم لباس زبان زنده قومیت هاست.
آینده ی لباس یعنی لباس و تغییر روزانه و لحظه ای لباس، به جای زبان آدم ها صحبت میکنه.در مورد لباس های آینده میتوانیم به سطح کاملا جدیدی از لباس های عجیب و غریب برسیم.
لباس های هوشمندی که بدن رو گرم میکنه و برای سلامتی بدن مفیده لباس هایی با محافظ شخصی هنگام خطر محافظت میکنه.
استفاده از رنگ های جسورانه تا چندین سال دیگه ادامه خواهد داشت لباس ها حالت سه بعدی خواهد داشت جامعه به دنبال روشهای منحصر به فرد برای نشان دادن سبک های شخصی خود هست.
صنعت مد با ساخت و ساز های واقعی مصالح در نظر گرفته شده است.
کت های پف دارو بزرگ، آستین های بیرون زده، جسور بودن، عامل اصلی طراحی لباس در آینده است .
چاپگر های سه بعدی برای لباس های همه افراد و فناوری، نقش بسیار مهمی در پوشاک خواهد داشت.
من خودم مدااُم شما رو تعریف کردم به مد دائم،یعنی تغییر دائمی مد لباس.
آینده ی لباس یعنی لباس بدون مرز ،یعنی لباسی که وابسته به جنسیت نیست باتشکر از منتور بزرگوار سرکار خانم راضیه ابراهیمیان . و جناب اقای شریف رضوی و همه عزیزانی که در برگزاری این جشنواره نقش داشتن.