مهرشاد خرمی
اسامی گروه:
آثار این طراح به صورت انفرادی تهیه شده اند.
تعداد look دریافتی:
1
منتور:
توضیحات:
همراه Look یک کلاه و جوراب فرستاده شده، طراحی و تولید کلاه طراحی توسط شرکت کننده انجام شده، اما جوراب صرفا جهت تکمیل کار و زیبایی بهتر و توجه به مسائل پوششی اسلامی در نظر گرفته شده و توسط طراح به جشنواره ارائه شده است. تمامی اجزای لباس توسط طراح پیاده سازی و اجرا شده حلقه ها به صورت کاملا دستی نصب شده اند و در لایه پانچ حلقه از چسب زانفیکس استفاده شده تا زیبایی و خوش دوخت بودن به چشم آید، همچنین در قسمت رگلان از نوار لقی جهت کش نیامدن اریب پارچه استفاده شده تا خوش پوشی را به ارمغان آورد. قسمت پاچه شلوار حالت خمره ای بوده و قد آستین کمی بیشتر از مچ و بلند تر در نظر گرفته شده.
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما و مالکیت معنوی دریافت کرده است.
اسامی گروه:
آثار این طراح به صورت انفرادی تهیه شده اند.
تعداد look دریافتی:
1
منتور:
توضیحات:
همراه Look یک کلاه و جوراب فرستاده شده، طراحی و تولید کلاه طراحی توسط شرکت کننده انجام شده، اما جوراب صرفا جهت تکمیل کار و زیبایی بهتر و توجه به مسائل پوششی اسلامی در نظر گرفته شده و توسط طراح به جشنواره ارائه شده است. تمامی اجزای لباس توسط طراح پیاده سازی و اجرا شده حلقه ها به صورت کاملا دستی نصب شده اند و در لایه پانچ حلقه از چسب زانفیکس استفاده شده تا زیبایی و خوش دوخت بودن به چشم آید، همچنین در قسمت رگلان از نوار لقی جهت کش نیامدن اریب پارچه استفاده شده تا خوش پوشی را به ارمغان آورد. قسمت پاچه شلوار حالت خمره ای بوده و قد آستین کمی بیشتر از مچ و بلند تر در نظر گرفته شده.
وضعیت حقوقی اثر:
این اثر نشان شیما دریافت کرده است.
look 1
توضیحات در خصوص look 1:
با توجه به تصورم از آینده و کانسپت جشنواره و تحلیل مفهوم مداام ، زمان و حالت شخصی انسان ها رو که در انزوا و تاریکی قرار دارند ترکیب کردم و از ریل قطار که سفری به دنیای نامعلوم و تاریک آینده رو تداعی میکنه، استفاده شده و حلقه های موجود در لباس از همین ریل قطار الهام گرفته شده و تداعی گر نقطه اتصال گذشته و آینده هستش. پاچه شلوار الهام گرفته از عقربه های ساعت میباشد ، که نشانگر زمان و آینده است. همچنین رنگ های خنثی و سیاه و طیفی از تنالیته های خاکستری نیز نمادی برای به رخ کشیدن حالات ظاهری لباس است.
ارتباط look1 با مفهوم آینده:
طرحی روی بالاتنه پیراهن به سبک مینیمالیسم به طور کاملا دستی اجرا شده که در قسمت قلب به شکل دایره میشود و درواقع قلب را دربند میگیرد و تداعی گر ترکیب فناوری و تکنولوژی با روح و جسم انسان است. و در طرح از رنگی استفاده شده که در نور کم، درخشش خودش را از دست میدهد و در نور زیاد میدرخشد و نشانگر سبقت و پیشی گرفتن تکنولوژی از انسان است.
و در رابطه با رنگ زیبای آبی کاربنی و استفاده آن در لباس ، حلقه ای که بین دو رنگ آبی کاربنی و خاکستری است ، در واقع به عنوان نقطه اتصال بین گذشته و آینده و همچنین فرهنگ سنتی و تکنولوژی آینده است. که آبی کاربنی فرهنگ سنتی را تداعی میکند و خاکستری نماد تکنولوژی و آینده در لباس است. و مدل کلاه برگرفته از این است که هرچه ما پای به دنیای تکنولوژی و فناوری می گذاریم، لحظه به لحظه فرهنگ سنتی روبه کمرنگ شدن است.
نظر جشنواره
نظر دبیر جشنواره:
مهرشاد خرمی خودش، مثل لباسش یک داستان است. مزیت دبیری جشنواره این است که از دغدغه ها و داستان های هر لباس، هر طرح و هر ایده تا حد زیادی مطلع می شوی. مهرشاد خرمی همراه لباسش یک جوراب فرستاده بود، به گفته منتورش این جوراب را که گویا به عنوان جایزه مسابقه فوتبال به او داده اند به طور اتفاقی بین وسایلش پیدا می کند و آنرا به عنوان مکمل لوک ارسال می کند. از طرف دیگر گویا در لاهیجان حلقه هایی که او در لباسش استفاده کرده به سختی پیدا می شده و او تمام مغازه های ابزار فروشی را به دنبال حلقه با سایز مناسب می گردد و در انتها آنهایی که در دسترس بوده را می خرد و استفاده می کند. طرح خرمی جسورانه و متفاوت است با این حال او آینده را مثل تونلی تاریک می بیند، شاید چندان با او هم نظر نباشم زیرا این ایده و حسی شخصی است با این شاید رنگ آبی ای که در لباس استفاده کرده کورسویی از امید باشد که در زمانه بی رنگ و خنثی کنونی مثل یک فانوس دریایی کار می کند، همان کرانه آبی ای که مهرشاد از آنجا می آید.
ارتباط با مُدااُم:
به لحاظ بی زمان بودن لباس مهرشاد خرمی ارتباطی با مفهوم مُدااُم دارد..
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
تصور جشنواره در خصوص آینده با ایده ارائه شده چندان همخوان نیست.
نظر دبیر جشنواره:
مهرشاد خرمی خودش، مثل لباسش یک داستان است. مزیت دبیری جشنواره این است که از دغدغه ها و داستان های هر لباس، هر طرح و هر ایده تا حد زیادی مطلع می شوی. مهرشاد خرمی همراه لباسش یک جوراب فرستاده بود، به گفته منتورش این جوراب را که گویا به عنوان جایزه مسابقه فوتبال به او داده اند به طور اتفاقی بین وسایلش پیدا می کند و آنرا به عنوان مکمل لوک ارسال می کند. از طرف دیگر گویا در لاهیجان حلقه هایی که او در لباسش استفاده کرده به سختی پیدا می شده و او تمام مغازه های ابزار فروشی را به دنبال حلقه با سایز مناسب می گردد و در انتها آنهایی که در دسترس بوده را می خرد و استفاده می کند. طرح خرمی جسورانه و متفاوت است با این حال او آینده را مثل تونلی تاریک می بیند، شاید چندان با او هم نظر نباشم زیرا این ایده و حسی شخصی است با این شاید رنگ آبی ای که در لباس استفاده کرده کورسویی از امید باشد که در زمانه بی رنگ و خنثی کنونی مثل یک فانوس دریایی کار می کند، همان کرانه آبی ای که مهرشاد از آنجا می آید.
ارتباط با مُدااُم:
به لحاظ بی زمان بودن لباس مهرشاد خرمی ارتباطی با مفهوم مُدااُم دارد..
ارتباط با تصویر آینده از نظر جشنواره:
تصور جشنواره در خصوص آینده با ایده ارائه شده چندان همخوان نیست.
پورتفولیوی نهایی
مصاحبه
معرفی کوتاهی از خودتان(سن، کجا آموزش دیدهاید،چرا به مُد و طراحی علاقهمندید)
من مهرشاد خرمی هستم، متولد 17 آبان 79 در لاهیجان، طراح لباس و فعال مد، پژوهشگر و نویسنده مجله مد در ایران، دانشجوی طراحی لباس دانشگاه مهرآستان در آستانه،
از کودکی به دنیای بزرگ و بی انتهای فشن علاقه داشتم و یادمه اخبار مد رو دنبال میکردم، مخصوصا موقع تماشای فیلم و یا سریال ها به لباس هاشون خیلی دقت میکردم ، شاید نمیدونستم در چه زمینه ای و سبکی هستند اما ناخودآگاه درباره لباس ها نظر میدادم و لحظه به لحظه که بزرگ تر میشدم ، اطلاعات بیشتری کسب می کردم، خودم رو به عنوان طراح لباس روی سکوی runway تصور میکردم.
انگیزه شما از شرکت در این رویداد چه بوده؟
در درجه اول کسب تجربه بود ، که چون تمام کارها رو خودم به تنهایی انجام دادم و روش میدانی رو از برگرفتم ، باعث شد یکسری مطالب در زمینه های مختلف از جمله مواد اولیه، نکات و ریزه کاری های دوخت و الگو با راهنمایی های منتور یاد بگیرم. و همچنین انگیزه برای برقراری ارتباط و کسب تجربه از طریق افراد مختلف این جشنواره، و اینکه با وضعیت مد و لباس کشور بیشتر آشنا بشم و هدف شخصیم رو بهتر درک کنم و پیدا کنم، همچنین مورد بعدی معرفی خودم به عنوان یک فرد دغدغه مند و صاحب فکر در این حوزه بزرگ مد.
در طراحیتان که برای جشنواره ارسال کردید از چه چیزی الهام گرفتهاید و چه ارتباطی با موضوع جشنواره داشته؟
با توجه به تصورم از آینده و کانسپت جشنواره و تحلیل مفهوم مداام ، زمان و حالت شخصی انسان ها رو که در انزوا و تاریکی قرار دارند ترکیب کردم و از ریل قطار که سفری به دنیای نامعلوم و تاریک آینده رو تداعی میکنه، استفاده شده و حلقه های موجود در لباس از همین ریل قطار الهام گرفته شده و تداعی گر نقطه اتصال گذشته و آینده هستش. پاچه شلوار الهام گرفته از عقربه های ساعت میباشد ، که نشانگر زمان و آینده است. همچنین رنگ های خنثی و سیاه و طیفی از تنالیته های خاکستری نیز نمادی برای به رخ کشیدن حالات ظاهری لباس است.
و در رابطه با موضوع جشنواره که آینده بوده و مفهوم مداام ، طرحی روی بالاتنه پیراهن به سبک مینیمالیسم به طور کاملا دستی اجرا شده که در قسمت قلب به شکل دایره میشود و درواقع قلب را دربند میگیرد و تداعی گر ترکیب فناوری و تکنولوژی با روح و جسم انسان است. و در طرح از رنگی استفاده شده که در نور کم، درخشش خودش را از دست میدهد و در نور زیاد میدرخشد و نشانگر سبقت و پیشی گرفتن تکنولوژی از انسان است.
و در رابطه با رنگ زیبای آبی کاربنی و استفاده آن در لباس ، حلقه ای که بین دو رنگ آبی کاربنی و خاکستری است ، در واقع به عنوان نقطه اتصال بین گذشته و آینده و همچنین فرهنگ سنتی و تکنولوژی آینده است. که آبی کاربنی فرهنگ سنتی را تداعی میکند و خاکستری نماد تکنولوژی و آینده در لباس است. و مدل کلاه برگرفته از این است که هرچه ما پای به دنیای تکنولوژی و فناوری می گذاریم، لحظه به لحظه فرهنگ سنتی روبه کمرنگ شدن است.
آینده را چطور میبینید و چه تصوری از آینده دارید؟
همان طور که در پرتفولیو نوشتم، شاید دیدن و تصور آینده، نه چندان دور، بسیار سخت باشد. چون حتی یک دقیقه بعد ، 30 ثانیه بعد هم آینده به حساب می آید. اما میتوان حدس زد و احتمال داد که چه چیزی در آینده و لحظه بعد در انتظار خواهد بود. آینده ای که من در ذهن دارم ارتباط مستقیم با تونل زمانی دارد که ما را به دنیای عجیب و بزرگ آینده وارد میکند.
قطعا زمان فقط خوشی ندارد و هردو در کنار هم که هستند احتمالات را کامل میکنند یعنی هم باید خوشبین بود نسبت به آینده هم بدبین، هر کدام به تنهایی معنایی ندارد. و من آینده را دنیایی براق و برگرفته از رنگ های خنثی میبینم، انسان های آگاه و با اطلاعات زیاد که کاملا بی تفاوت نسبت به یکدیگر هستند ( شاید یک ضعف به حساب آید که به همدیگر کمک نمیکنند و دلسوز نیستند) و خود در گوشه ای از دنیای بدون تجمل، در انزوا زندگی میکنند. رشد فناوری و تکنولوژی به اوج می رسد، که باعث مرگ میلیاردها آبزی و حیوانات میشود. درست است که فناوری در اوج تلاطم ، کمک شایانی میکند اما در عین حال زندگی لحظه به لحظه متلاشی تر خواهد شد. با این حال بسیاری از عملکرد های دشوار توسط فناوری و تکنولوژی مهار و آسوده خواهد شد.
لباس آینده چه شکلی است؟
لباس آینده میتواند ترکیبی از مد پایدار و تکنولوژی باشد. در واقع به نظرم کانسپ های یک لباس آینده در درجه اول باید سازگار با محیط زیست باشد، تمام پارچه ها قابل بازیافت باشد، ساده هستند اما در عین حال پیچیده ، براق و خنثی و همچنین باید طوری باشد که تند و زننده نباشد و در واقع ملایم باشد. مهم تر از همه، درلباس ها عدم تبعیض جنسیت دیده شود و هم زن و هم مرد بتوانند لباس را استفاده کنند.