سبک های هنری یکی از اصلی ترین بخش هایی هستند که هنرمندان حوزه مد و فشن در تمام ادوار تاریخ از آنها الهام گرفته اند. یکی از این جریانات هنری که تاثیرات جالبی بر روی این صنعت گذاشته است ، سبک فوویسم است که به مکتبی از هنرمندان فرانسوی در اوایل قرن بیستم تعلق دارد که عمر کوتاه آن از 1904 تا 1910 بیشتر طول نکشید. هنری ماتیس ، آندره دورن و موریس دو ولامینک جزو اصلی ترین هنرمندان فعال در این سبک آوانگارد از هنر مدرن بودند. این زیرشاخه از هنر تاثیرات بسیاری بر سبک اکسپرسیونیسم داشت.
ویژگی بصری آثار فوویسم آثار این نقاشان تاکید بر کیفیت نقاشی و رنگ قوی نسبت به بازنمایی واقعی از اشیا یا مناظر دارد. در این سبک، نقاشیها دارای دورگیریهای زخیم، شکلهای ساده و رنگهای نامتعارف هستند. در فوویسم نقاشیها ساده میشوند و از سایه روشن و سهبعدی کردن پرهیز میشود. جالب است بدانید فوویستها از استفادهی رنگها در جای اصلی آنها امتناع میکردند. هنری ماتیس Henry Matis در این رابطه میگوید: زمانی که از رنگ سبز استفاده میکنم، منظور من چمن نیست و زمانی که رنگ آبی را روی بوم میآورم به آسمان اشارهای ندارم. از همین گفتهی ماتیس میتوان به این نتیجه رسید که در سبک فوویسم، رنگها آزاد هستند و این سبک متناقض از برخورد همان چیزیست که ساختار یک اثر فوویستی را پابه گذاری میکند.
فشن و فوویسم همانند بسیاری از سبکهای هنری، فوویسم نیز بر روی صنعت مد تاثیرگذار بوده است. بسیاری معتقدند که فشن هنر است و هنر فشن! پس تاثیر گرفتن این دو از هم، تعجببرانگیز نیست. هر چند زمان زیادی از شکلگیری فوویسم میگذرد؛ اما به خاطر تازه بودن رنگها و ساختارهای هندسی خاص آن، این سبک همچنان تر و تازه و پرطرفدار است. لباسهایی که از فوویسم الهام گرفته شدهاند با رنگهای پرطراوت و خوش رنگ و لعابی طراحی و اجرا میشوند. سونیا دلانای و فوویسم سونیا دلانای هنرمند اوکراینی بود که در سال ۱۸۸۵ در روسیه متولد شد و بیشتر زمان کاری خود را در پاریس گذراند. او قبل از عزیمت به فرانسه برای شروع کار، در زمینهی پارچه، فشن و طراحیلباس در آلمان و روسیه دوره دید. سونیا اولین هنرمند زن زندهای بود که نمایشگاهی در موزهی لوور برگذار کرد. سونیا و همسرش، رابرت دلانای که نقاش بود؛ رنگ و جنبشهای زیادی را به دنیای هنر و مد تزریق کردند. هر دوی آنها علاقهی زیادی به الگوهای جسورانه و رنگهای پر جنب و جوش برای لباسها داشتند. لباسهای طراحی شده توسط سونیا در سال ۱۹۱۳ معنای مدرنیته را نشان میداد. طرحهای او همیشه دارای ترکیبات شکلهای هندسی، مربعهای کوبیسم، شکلها و نشانههایی از سبک فوویسم بودهاند. طراحیهای سونیا بین بازیگران فرانسوی محبوب بود. بازیگرانی چون نانسی کونارد و گلوریا سوانسون که به رنگهای تند و جسورانه علاقهی زیادی داشتند، از طرفداران پروپا قرص طرحهای او بودند. این بازیگران اعتقاد داشتند که طرحهای سونیا کمک میکرد تا نسبت به بقیه متمایز باشند. او از کسانی بود که فوویسم و صنعت مد را با یکدیگر ترکیب کرد.
فوویسم در سال ۲۰۱۴ گاهی اوقات قوانین در دنیای فشن باید شکسته شوند. پیشنهاد دنیای فشن به دنیای واقعی این است که به اندازهی کافی رنگ بپوشید. بهار و تابستان سال ۲۰۱۴ بود که طراحان تصمیم گرفتند فوویسم را به کالکشنهایشان تزریق کنند. شاید مکتب فوویسم مدت کوتاهی فعال بود، اما تاثیر زیادی در کالکشنهای بهار و تابستان ۲۰۱۴ داشت. دلیل رونق فوویسم در ۲۰۱۴: در آن سال نمایشگاهی از آثار ماتیس Matis در گالری هنری Tate در لندن برگزار شد. اگر شما فرصت این را داشتید که از این نمایشگاه بازدید کنید، بعد از آن مشتاق میشدید تا لباسهای فوویست مانند خود را که تا کنون با هم ترکیب نکردهاید بپوشید. تاثیر فوویسم تا پاییز و زمستان آن سال هم ادامه داشت و بعضی از کالکشنهای پاییز و زمستان ۲۰۱۴ هم از فووویسم الهام گرفته شده بودند. تاثیرگذاری استایل با کمک فوویسم: روندی که در سال ۲۰۱۴ پیش گرفته شده بود همانند یافتن یک شورش درونی بود. طراح انگلیسی Vivienne Westwood در این باره میگوید: شما زندگی جذابتری خواهید داشت اگر لباسهای تاثیرگذار بپوشید. این لباسها را میتوان در خیابانهایی که به فشنشوها نزدیک هستند پیدا کرد. این استایلهای خیابانی که به استریتاستایل شناخته میشوند، معمولا بسیار خاص هستند و طرفداران خاصی هم دارند. استایلیستها در سال ۲۰۱۴ معتقد بودند، هر جایی که تابستان امسال میروید؛ فوویسم را هم همراه خود ببرید. برندهای که از فوویسم الهام گرفتند: در سال ۲۰۱۴ طراحانی همچون شنل، پرادا ،سلین و مارنی Marni از نقاشانی مثل پیکاسو الهام گرفته بودند. در بعضی از طراحیهای آنان تاثیر فوویسم هم دیده میشد. چاپهای هنری در کالکشنهای سال ۲۰۱۴ موج میزد. کالکشن ۲۰۱۴ بهار و تابستان برند سلین
ژیوانشی در بهار و تابستان ۲۰۱۷ Riccardo Tisci طراح ایتالیایی برای کالکشن بهار و تابستان ۲۰۱۷ ژیوانشی Givenchy طرحهایی با الهام از فوویسم را به نمایش گذاشت. رنگهای با طراوت و زنده، برشهای هندسی و دو بعدی از ویژگیهای این کالکشن بود.
تاثیر فوویسم بر رنگ در صنعت مد رنگهایی که در نقاشیهای فوویسم استفاده میشوند رنگهای بسیار زنده و هیجانانگیزی هستند. طراحان لباس نیز از این ویژگی آثار فوویسم الهام میگیرند و لباسهایی با رنگهای جذاب و زنده به روی رانوی میفرستند. رنگها در نقاشیهای فوویسم در جای خود به کار نمیروند و این ساختار شکنی وارد دنیای فشن نیز شده است؛ طراحیها و پرینتهای رنگی جذاب روی لباسها. برای نقاشان سبک فوویسم، مهم نیست که رنگ را در محل دقیق آن به کار بگیرند؛ زیرا رنگها منعکس کنندهی دید درونی نقاش هستند. رنگهایی روشن، زنده و خارج از چهارچوب روی کالکشنهای لباس، از تاثیر فوویسم بر رنگ، در صنعت مد است.
تاثیر فوویسم بر برش در صنعت مد همانطور که در تعریف سبک فوویسم گفتیم طراحیهای دوبعدی و دوری کردن از سایه زنی و داشتن خطوط صاف از خصوصیات این سبک است. زمانی که طراحان مد از فوویسم الهام میگیرند، برشهایی شبیه به طرحهای هندسی را روی الگو پیاده میکنند. برشهای مشخصی که از قاعده و قوانین پیروی میکنند و ظاهر بسیار زیبایی به لباسها میدهند. این کالکشنها معمولا لباسهای حجیمی ندارند، همانند نقاشیهایی که سه بعدی نیستند.
فوویسم در استریت استایل شاید اول به نظر بیاید که فقط در کالکشنهای مفهومی میتوان از جنبشهای هنری الهام گرفت؛ اما این طور نیست. با مطالعه برروی جنبشها میتوانیم ویژگیهای آنان را پیدا کنیم و با خلاقیت آنها را وارد استایل شخصی خودمان بکنیم. مثلا رنگ در آثار فوویسم بسیار چشمگیر است. در سایت bittersweetcolours.com استریت استایل زیر با الهام از فوویسم عنوان شده است.
الهام گرفتن از سبکهای هنری یکی از منابع الهام خوب، برای ساخت استایل شخصی نیز هست. با جزئیاتی که در هنر نقاشی وجود دارد و از طرفی با بررسی کالکشنهایی که با استفاده از این طرحها طراحی شدهاند، میتوانید استایل شخصی خود را طراحی کنید.