مد ابعاد روانشناسی و جامعه شناختی گستردهای دارد. متاسفانه در حوزه شناخت و آسیبشناسی مد و مدگرایی تحقیقات میدانی قابل توجهی صورت نگرفته است. سلسله نشست های سبک زندگی ایرانی اسلامی در قالب قرارگاه رزمایش مواسات و همدلی مدگرایی را بررسی کرده است. این سلسله نشستها به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی به صورت وبینار و در فضای مجازی با همت معاونت اموربانوان بسیج اساتید استان البرز و کمیسیون آموزش و پژوهش مجمع مشورتی زنان شهر کرج و با محوریت کارگروه فعالان دانشگاهی سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز در حال انجام است. « وجیهه قپانداران» یکشنبه 7 دی طی نشست مجازی با موضوع تأثیر فرهنگ مد و لباس در تثبیت هنجارهای جامعه گفت: بُعد روانشناسی و جامعه شناختی در هر جامعه ای متفاوت و مختص آن جامعه است، مقوله مهمی که در تولید برندهای خارجی همواره مورد توجه است. رئیس انجمن مد و لباس استان البرز افزود: از آنجایی که متأسفانه در جامعه ما به این مهم توجه نمی شود و همواره نادیده گرفته می شود، شاهد لطمات جدی در جریان تولید محصولات تولیدی هستیم و این امر یکی از مهمترین خلاء هایی است که زمینه گرایش به برندهای خارجی را ایجاد می کند. به گفته وی، رسانه ها از دیگر عوامل مهم در اشاعه مد است که هم می تواند اثر منفی و هم اثر مثبت داشته باشد؛ شبکه های مجازی و اینترنتی از بستر موجود به منظور ارائه مُد و برند مورد نظر استفاده می کنند. قپانداران با اشاره به رویکرد نظارتی رسانه ها بیان کرد: رسانه ها رکن چهارم جامعه هستند و می تواند بسیار اثرگذار باشد و دیگر رویکرد بازاریابی رسانه ها است که به واسطه تبلیغاتی که در جریان مُد می شود. مشاور امور بانوان سازمان فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به اینکه مُدگرایی اگر همسو با فرهنگ جامعه باشد زمینه رشد جامعه می شود عنوان کرد: فردی که از مد پیروی می کند تصورش این است که از طبقه اجتماعی خود متمایز می شود، اما مسأله این است که رده اجتماعی حقیقی او هنوز با توجه به تمام ابعاد زندگی اجتماعی تعیین می شود، نه مد. این مطلب را هم خود فرد می داند. مشاور بانوان دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز افزود: در چرخه مدگرایی انسان ها کمتر به چرایی علت اعمال خودشان فکر می کنند، بلکه چگونگی انجام عمل برای دستیابی به هدف در نزد آنان اولویت دارد. مدگرایی تقلید کننده کورانه با تابع مد گرایی متفاوت است استاد دانشگاه علمی و کاربردی استان البرز افزود: استفاده از مدل های لباس، اجناس لوکس و حتی افکار خارج از عرف و ارزش های جامغع از جمله مواردی است که در این میان به نحو فزاینده ای بروز پیدا می کند. وی ادامه داد: کشورهای درحال توسعه همواره در حال پیروی و تقلید هستند و این در حالی است که لطمات بسیاری از طرف کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه وارد می آید. به گفته وی، امروزه جوانان به یک بلاتکلیفی رسیده اند و نمی دانند مطلوب ها و هنجارها چه هستند و این به دلیل کوتاهی هایی است که در عرصه رسانه و آموزش در زمینه اطلاع رسانی به جوانان اتفاق افتاده است. مُد و فرهنگ پوششی جامعه ایرانی اسلامی معرفی نداشته است استاد مد و لباس استان البرز اظهار کرد: خیلی از مدهایی که امروزه وارد کشور ما می شود وابسته به گروه هایی است که در جامعه خود نیز طرد شده اند ولی متأسفانه اطلاع رسانی و آگاهی لازم نسبت به این مدها انجام نشده است. وی ادامه داد: اگر بنا باشد که تنها مدگرا باشیم به صرف مصرف کردن مدهای وارداتی آن وقت است که شاهد قاچاق پوشاک خواهیم بود چرا که ما درگیر مدگرایی وارداتی شدیم و بسیاری از جوانان تمایل به خرید لباس تولید کننده ایرانی نیستند. تداوم قراردادهای تولید پوشاک با برندهای خارجی استاد مد و لباس دانشگاه علمی و کاربردی استان البرز عنوان کرد: از دیگر مسائلی که در بحث مد وجود دارد، قراردادهایی است که ایران برای تولید پوشاک با برندهای خارجی دارند و همین امر بسیاری از تولیدهای داخلی را تحت تأثیر قرار داده اند. وی ادامه داد: مُد در واقع نشان دهنده شخصیت فرد از لحاظ جامعه شناسی نیست ولی در روانشناسی فرد با استفاده از مد به عنوان یک ابزار غیرکلامی هویتی استفاده می کند. وی اظهار کرد: افرادی که می آیند و از لباس های آشفته استفاده می کنند و موهای ژولیده و خودآرایی افراطی دارند دچار تعارض های شخصیتی دارند و به مرور زمان این افراد دچار افسردگی می شوند چرا که خلاف فطرت خود پیش می روند. رئیس انجمن مد و لباس استان البرز خاطرنشان کرد: چه بسا افرادی که با پوشاندن لباس های خاصی دچار مسخ شخصیتی می شوند؛ پوشش نوع لباس باعث قضاوت دیگران نسبت به شخصیت انسان می شود.