تیم ما




دسترسی سریع

درباره ما

هفته مُد و تکنولوژی تهران

بخش فناوری در پوشیدنی‌ها

اینکه استفاده از فناوری در لباسهای‫مان چه سرنوشتی را برای ما رقم خواهد زد به طور دقیق مشخص نیست، اما با اطلاع از وقوع آینده محتملی که فناوری‫‌های پوشیدنی و استفاده از فناوری در پوشیدنی‫‌ها، بخش جدایی‫‌ناپذیری از آن است، جشنواره لباس آینده و فناوری در پوشیدنی‫‌ها به عنوان بخش محتملی از لباس و سبک پوشش آینده این موضوع را در محور توجه قرار داده.
 
ما انواع پوشاک و پوش‌افزارها را "پوشیدنی‌ها" می‌نامیم(برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید: واژه‌نامه هفته مُد و تکنولوژی تهران). از نگاه جشنواره "فناوری در پوشیدنی‌‫ها" شامل:
"هر گونه به‌کارگیریِ فناوری(اعم از الکترونیک، نانو، مهندسی پزشکی، اطلاعات، مهندسی نساجی و...) در ساخت، شیوه‌ی استفاده، زنجیره تأمین، طراحی، تولید، توزیع و ارائه و یا خودِ انواع پوشیدنی‫ها است."
 به طور مثال: انواع فناوری‫های پوشیدنی، هرگونه استفاده از نانو یا حسگرها در هر بخش از پوشاک، هرگونه استفاده از رایانه، هر نوع سیستم الکترونیک، پرینت سه بعدی، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در طراحی، تولید، ارائه، فروش و استفاده از انواع پوشاک و...

زمانبندی هفته مُد و تکنولوژی تهران 1400


  • تیر 1400

    برای مشاهده فراخوان رویداد هفته مُد و تکنولوژی تهران و شرایط شرکت در این رویداد روی این لینک کلیک کنید: فراخوان جشنواره هفته مُد و تکنولوژی تهران
  • مرداد 1400

    شما می توانید آثار خود را تا قبل از هفته آخر مرداد 1400 برای ما ارسال کنید.
  • مرداد و شهریور 1400

    برگزاری کارگاه‌های توجیهی و نشست‫های تخصصی‬ برای مشاهده کارگاه ها و نشست های رویداد روی این لینک کلیک کنید: کارگاه ها و نشست ها
  • شهریور 1400

    داوری مرحله اول آثار در شهریور 1400 انجام خواهد شد.
  • مرداد 1400

    تاریخ برگزاری رویداد 17 الی 23 مهرماه 1400

نشست های پیش رو

برای ثبت نام رزرو کنید

 

حوزه‌هایی که هفته مُد و تکنولوژی تهران روی آنها متمرکز است زمینه‌هایی هستند که مدت زیادی از عمر آنها نمی‌گذرد، به همین دلیل جشنواره تعدادی نشست خودمانی با افرادی که مطالعاتی در زمینه های مشابه دارند برگزار می کند تا هم مخاطبین رویداد با موضوعات آشنا شوند و هم ادبیات مرتبط با این حوزه‌ها تولید شود. برای اطلاع از زمانبندی نشست‌ها علاوه بر ثبت‌نام در خبرنامه رویداد و پیگیری اطلاعیه‌ها می‌توانید از جداول زیر هم استفاده کنید:


آنچه آنرا فناوری در پوشیدنی‌ها می‌دانیم


به نظر میرسد بخشی از آینده لباس و سبک پوشش با استفاده و بهرهگیری از فناوری و بویژه فناوریهای الکترونیکی گره خورده. اینکه استفاده از فناوری در لباسهایمان چه سرنوشتی را برای ما رقم خواهد زد به طور دقیق مشخص نیست، اما با اطلاع از وقوع آینده محتملی که فناوریهای پوشیدنی و استفاده از فناوری در پوشیدنیها، بخش جداییناپذیری از آن است، جشنواره لباس آینده و فناوری در پوشیدنیها به عنوان بخش محتملی از لباس و سبک پوشش آینده این موضوع را در محور توجه قرار داده. ما برای توصیف آنچه در دنیا با عبارت Wearable Technologies خوانده میشود از عبارت "فناوری در پوشیدنیها" استفاده میکنیم که شامل محدوده معنایی بزرگتری به نسبت عبارت "فناوریهای پوشیدنی" است. جشنواره، "فناوریهای پوشیدنی" را-که در ترجمه فارسی Wearable Technologies استفاده میشود و منظور آن کم و بیش بهرهگیری از ابزارها و گجتهای پوشیدنی است- شامل انواع پوشاک و پوش‌افزارهایی میداند که در آنها از فناوری اطلاعات و یا فناوری‌های الکترونیکی استفاده شده باشد.

منظور ما از "پوش افزارها" هر چیزی است که به عنوان ابزار و لوازم اضافی برای بهبود عملکرد انسان، یا قرارگرفتن روی بدن(با هر هدفی)، یا تکمیل سایر اقلام پوشاک یا پوشیدنی‌ها و یا هرگونه کمک به انسان مورد استفاده قرار بگیرد و هدف اصلی آن ناگزیر پوشاندن بدن نباشد. مثل: ساعت، عینک، انواع کیف، کمربند،کلاه(قرار گرفته روی سر مثل کلاه فارغ‌التحصیلی)، توربان، دستمال گردن، پوشِت، گردن‌آویز(کراوات)، ساسپند، انواع پای‌پوش، انواع ایمپلنت‌ها(درون، روی سطح و بیرون بدن)، مچ‌بند، گردنبد، زیورآلات(گوشواره، انگشتر، گردنبند، پیرسینگ، دکمه سردست و...)، عصا، چتر، زانوبند، تتو، برچسب و نقاشی روی بدن، ماسک، قاب تلفن همراه و...

پوشاک از دید جشنواره شامل هر چیز قابل مشاهده‌ای است که به قصد پوشاندن تمام یا بخشی از بدن نسبت به محیط خارج بدن و یا ناظر بیرونی به هر دلیلی بر روی بدن قرار بگیرد به نحوی که سطح بیرونی بدن از پشت آن پیدا نباشد. این چیز ممکن است روی سایر پوشش‌های پوشاننده بدن قرار بگیرد. به طور مثال: شلوار، پیراهن، تیشرت، چادر، مانتو، روسری، شال، مقنعه، کلاه، شال، چفیه، عمامه، ردا، عبا، جلیقه، بارانی،کاپشن، کت، کمربند، پوستین، جوراب، ساق دست و پا، ساپورت، کلاه(پوشیده شده روی سر مثل کلاه کاموایی)، شورت، زیرپوش، کفش.

ما انواع پوشاک و پوش‌افزارها را "پوشیدنی‌ها" می‌نامیم. از نگاه جشنواره "فناوری در پوشیدنیها" شامل:

"هر گونه به‌کارگیریِ فناوری(اعم از الکترونیک، نانو، مهندسی پزشکی، اطلاعات، مهندسی نساجی و...) در ساخت، شیوه‌ی استفاده، زنجیره تأمین طراحی، تولید، توزیع و ارائه و یا خودِ انواع پوشیدنیها است."

به طور مثال: انواع فناوریهای پوشیدنی، هرگونه استفاده از نانو یا حسگرها در هر بخش از پوشاک، هرگونه استفاده از رایانه، هر نوع سیستم الکترونیک، پرینت سه بعدی، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در طراحی، تولید، ارائه، فروش و استفاده از انواع پوشاک و...

 

ü    بخش نمایش دستاوردها:

شامل نمایش دستاوردهای شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مرتبط با فناوری در پوشیدنی‌ها و فناوری‌های پوشیدنی است که از طریق دعوت ایشان و یا درخواست برای شرکت در این رویداد انجام خواهد شد. در انتخاب شرکتها برای حضور در این رویداد با توجه به امکانات جشنواره الویت با فعالین حوزه‌های زیر است:

§        پرینت سه بعدی (3D Printing)

§        واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AVR)

§        Illuminated Fashion

§        هوش مصنوعی

§        اینترنت اشیاء

§        توانبخشی

§        حسگرها

 

ü    بخش مسابقه:

الف) بخش آزاد: افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند ایده‌های خود در حوزه فناوری‌های پوشیدنی و فناوری در پوشیدنی‌ها را با محوریت کانسپت مُدااُم برای جشنواره ارسال کنند. الویت با افرادی است که در حوزه‌های تکنولوژیک بیان شده در قسمت قبل عنوان شد. ایده‌های ارسال شده یا باید یک نمونه آزمایشی داشته و یا تنها یک مرحله با ایجاد نمونه آزمایشی فاصله داشته باشند. از بین موارد ارسال شده 20-30 ایده انتخاب اولیه می‌شوند و سپس هیأتی از داوران مرتبط با حوزه تکنولوژی قابلیت اجرایی و پیاده‌سازی ایده‌ها را بررسی می‌نمایند. در مرحله بعد، گروهی از مشاورین و منتورها ایده را برای حضور در رویداد استارتاپی جشنواره آماده میکنند. ایده‌هایی که موفق به جذب سرمایهگذار شدند با رای مشترک داوران، دست‌اندرکاران برگزیده صنعت و سرمایه‌گذاران علاوه بر جایزه نقدی و لوح تقدیر، اجازه ورود به دوره 2 ماهه مرکز نوآوری مُدارا را خواهند یافت و در صورت موفقیت در سال بعد میهمان بخش ویژه خواهند شد.

ب) بخش ویژه: 6-8 تیم که بر اساس فرآیندی ورود به مرکز نوآوری مُدارا انتخاب شده‌اند و ایده‌های خود را در مدت 10-12 ماه عملیاتی کرده‌اند دستاوردهای خود را در جشنواره نمایش می‌دهند. فرآیند طراحی و تولید این ایده‌ها به طور کامل در یک شوی تلویزیونی(اینترنتی) پوشش و تا قبل از جشنواره نمایش داده می‌شود. پس از جشنواره یا پیش از آن تلاش خواهد شد تا ایده‌ها به مرحله جذب سرمایه‌گذار و یا راه‌اندازی استارتاپ رسیده باشند. هزینه اجرایی شدن ایده‌ها از طریق اسپانسرها تأمین خواهد شد.

در سال اول برگزاری، جشنواره بخش ویژه نخواهد داشت و تنها بخش مسابقه برگزار میشود و از سال دوم به بعد انتخاب بر اساس روال مطرح شده در بخش قبل صورت میپذیرد.

 

ü    بخش جانبی

1.    برگزاری سمینار یا ورک‌شاپ با موضوع آینده و آینده تکنولوژی در پوشیدنی‌ها

2.    استارتاپ ویکند با حضور شرکت‌کنندگان بخش آزاد در حوزه فناوری در پوشیدنی‌ها

 

1.    خلاقیت و نوآوری در ایده اصلی مطابق با موضوع جشنواره

2.    امکان پیاده‌سازی ایده در محیط واقعی با توجه به امکانات موجود در کشور

3.    پژوهش علمی مرتبط و امکان اثبات کارآیی ایده با شیوه‌های علمی

4.    قابلیت تولید انبوه و پتانسیلهای ایده برای تبدیل شدن به یک طرح تجاری سودده

 

1.    انتخاب آثار در مرحله اول پس از دریافت پروپوزال‌های ارسالی اشخاص حقیقی و حقوقی توسط هیئتی از شورای علمی-راهبردی متشکل از اساتید تراز اول دانشگاه‌های فنی-مهندسی کشور انجام می‌شود. 20-30 ایده نوآورانه در این مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد افراد به طور حضوری 2 ماه در مرکز نوآوری مُدارا حاضر شده و ضمن دریافت مشاوره در خصوص تجاری‌سازی، به لحاظ توان عملیاتی واقعی و نیروی انسانی همراه و با انگیزه مورد محک قرار می‌گیرند. در این مرحله با کمک تیم‌های تولید محتوای مستقر در مرکز نوآوری مُدارا و یا با همکاری خودِ تیم‌ها شرایط برای ایجاد یک پرزنتیشن مناسب مهیا خواهد شد.

2.    مجدداً شورای علمی-راهبردی بخش تکنولوژی مرکز نوآوری مُدارا از بین نفرات برگزیده تیم‌هایی که توانسته‌اند توانایی خود را بر اساس معیارهای کلی ارزیابی به اثبات برسانند مورد داوری قرار می‌دهد و نفراتی که حائز چنین شرایطی نباشند را حذف می‌کند.

3.    در رویداد استارتاپی‌ای که در جشنواره برگزار می‌گردد نفرات برگزیده و تأیید شده مرحله قبل ایده خود را(ترجیحاً با یک نمونه آماده شده) برای داوران متخصص(ترجیحاً متفاوت از شورای راهبردی و یا ترکیبی از داوران متخصص و برخی اعضای شورای راهبردی) پرزنت کرده و شرایط جهت جذب سرمایه‌گذار برای ایشان مهیا می‌گردد. برای سه نفر اولی که بتوانند نظر داوران را جلب کنند سرمایه‌گذار قطعی و برای سایرین در صورت وجود سرمایه‌گذار اقدام خواهد شد.

در سال اول برگزاری رویداد ممکن است تنها بخش ارائه و نمایش دستاوردها و بخش جانبی در حوزه فناوری در پوشیدنیها برگزار شود.

 

تماس با ما

دبیرخانه دائمی


00

روز


00

ساعت


00

دقیقه


00

ثانیه



به ما بپیوندید

 

جشنواره لباس آینده و فناوری در پوشیدنی‌ها(هفته مُد و تکنولوژی تهران) اولین و تنها جشنواره تخصصی کشور در حوزه تکنولوژی‮‌های پوشیدنی و ایده‮‌پردازی برای سبک استفاده، تولید و مصرف انواع پوشاک و پوشیدنی‮‌ها با رویکردی آینده‫‌نگرانه است. اگر دوست دارید در جریان آخرین مطالب و اقدامات ما باشید می‌توانید همین الان به طور رایگان در خبرنامه ما ثبت نام کنید، کافی است ایمیل خود را وارد کنید:


 

خبرنامه